Bilancování 2022

Vydávám mé úplně první bilancování roku a že to byl zajímavý rok! Tento rok mě na bilancování přivedla až moje účast v Master Mind Klubu, kterého jsem hrdým členem od listopadu tohoto roku. V klubu jsem se účastnil workshopu VIZE 2023, který mě motivoval podívat se na minulý rok týden po týdnu.

Každý rok se dívám zpětně na to, co se událo, jaké milníky jsem překročil a co jsem dokázal, nicméně nikdy jsem nedělal bilancování týden po týdnu a musím říct, že mi to otevřelo oči. Spoustu událostí, které jsem myslel, že se staly v minulém roce se vlastně staly v tomto roce a přivedlo mě to na myšlenku, že se s vámi o ně podělím. (navíc už jsem to měl hotové, tak proč to nenapsat na blog 🙂 ).

Proč dělat bilancování?

Pro ty z vás, co je děláte pravidelně každý rok, to asi nepřekvapí, ale je to skvělý nástroj na sebereflexi a revalidování cílů, které si na každý rok nastavíte. No a je sakra důležitý mít cíle na každý rok, protože jak říká slavný citát od Thomase Carlyla:

„Člověk bez cíle je jako loď bez kormidla.“

Proto i tento rok mám cíle, které chci v osobním i pracovním životě dosáhnout ale o tom až na konci článku. Bez další omáčky, pojďme na to.

Pracovní bilancování

AffilBox

V první řadě, bych chtěl tady (stejně jako ve všech ostatních mých projektech) poděkovat úžasnému týmu, bez kterého by nebylo možné. Jmenovitě pak mému kolegovi, spoluvlastníkovi AffilBoxu a dlouholetému kamarádovi Ondřejovi Martinkovi, který je skvělým parťákem do podnikání a který zas a znova trpí moje cyklické minivyhoření (o něm níže v článku). Dále bych chtěl poděkovat Ole a Honzovi, dvěma nejdůležitějším lidem ve firmě, bez kterých by AffilBox dávno nebyl tím, čím je dnes. Oba se starají o každodenní chod a vývoj AffilBoxu, který opět tento rok dosáhl nových milníků, které níže zmíním. V neposlední řadě, bych chtěl poděkovat Radkovi, který je spolu s Filipem srdcem vývojářské firmy FIRA MEDIA a stojí, mimo jiné, za aplikací PartnerBox a největším CZ/SK katalogem affiliate kampaní affiliatekatalog.com.

Co se v AffilBoxu povedlo

Po technické stránce toho bude mít určitě více Ondra ve svém každoročním bilancování, které nové funkce bych ale určitě vypíchnul jsou:

  • Aktualizace S2S trackingu po lednově „cookie apokalypse“.
  • Kontaktní formulář pro partnery – ulehčení komunikace mezi partnerem a inzerentem/affiliate manažerem.
  • Vymakání multijazyčnosti pro licence PRO – nyní si mohou naši klienti na AffilBoxu spustit bez problémů a velmi přehledně affiliate programy do X zemí zároveň.
  • Notifikační centrum, které dává ihned v aplikaci přehled všem uživatelům, co se za poslední dobou událo ale i pro nás je to další customer success kanál, kde můžeme konkrétním skupinám klientů pushnout informace, které chceme aby si přečetli.
  • Deeplink generátor odkazů pro partnery.
  • Z PartnerBoxu je možné nahrávat faktury do jednotlivých AffilBoxů – náš cíl mít PartnerBox jako ultimátní nástroj pro partnery, pro správu více affiliate programů, je zase o kus blíže realitě.

Co se týká provozní stránky, tak se nám stále daří (i když četnost polkulhává) vydávat AffilBox Podcast a podle zpětné vazby to vypadá, že se vám líbí, za což jsme nesmírně rádi 🙂 . Tento rok jsme překonali 40 epizod a můžeme se pochlubit i se zajímavými hosty, jako jsou Jan Laibl, Dušan Souček, Ondřej Ratajský a další…

Poprvé jsme se s AffilBoxem účastnili konference Shopcamp, poprvé jsme měli stánek (který jsme tak tak stihli vyrobit). Byl to celkově obrovský úspěch z pozice toho, že jsme se v podstatě celý den nezastavili a vysvětlovali jak AffilBox funguje.

V AffilBoxu jsme se navíc více vrhli v rámci marketingu na spolupráci s dalšími Saas projekty, protože máme stejnou cílovou skupinu a všichni potřebujeme nové zákazníky. Spolupráce chceme rozvíjet na úrovni jednotlivých Saas projektů ale i agentur, které jsou schopné manažovat affiliate programu, či externích affiliate manažerů. Naším cílem je vytvořit něco jako je partnerská databáze Shoptetu.

Co se nám v AffilBoxu nepovedlo

Ačkoliv náš cíl expandovat do zahraničí stále platí, bohužel ani tento rok se nám nepovedlo doklepnout funkce a přípravy na zahraničí tak, abychom tam mohli aktivně začít dělat marketing. Proto posouváme tento cíl na nový rok.

Cíle v AffilBoxu

Chceme se více soustředit na to, co umíme a to je dělat spolupráce, webináře, podcast a dále kultivovat affiliate trh v Česku a na Slovensku. Rok 2023 bude ve jménu nastavení procesů a delegování procesů tak, abychom pozici na tuzemském trhu udrželi a zároveň se mohli soustředit na zahraničí.

Určitě budeme dále dělat podcast a chtěli bychom se podstatně více účastnit offline konferencí. Často to není úplně prodejní kanál ale z brandového hlediska nám to dává smysl.

Co se týká počtu zákazníků, naším cílem je vyrůst o 100%. Možná je to smělý cíl ale řídím se heslem „Lepší mířit na měsíc a trefit orla, než mířit na orla a trefit strom“. (četl jsem to kdysi v knize a nemapatuji si přesné znění citátu, ale podstatu jistě chápete 🙂 ). Každopádně myslíme si, že víme jak na to, praxe ukáže, jestli se mýlíme nebo ne.

Tady je ještě bilancování v našem podcastu:

5nej.cz srovnávač služeb

V 5nej jsme tento rok ve spolupráci s už zmiňovanou firmou FIRA MEDIA, dokončili redesign portálu 5nej.cz, který mě stál skoro 2 roky mého života, mraky práce, callů, úprav, předělávání, dolazování a hlavně peněz. Chtěl bych tady poděkovat grafikům z firmy Effecto, kteří vytvořili nový design 5nejka na základě uživatelského testování a samozřejmě developerům z FIRA MEDIA. V neposlední řadě bych chtěl poděkovat Jardovi Pajskrovi, který v 5nej působí jako provozní manažer/ředitel a bez kterého by přesun obsahu trval asi o další dva roky déle 😀 Poslední poděkování míří za našimi copywritery a hlavně Sabině, které pracuje na portále pomalu tolik let, jako já!

O redesignu webu jsem se více rozpovídal v AffilBox Podcastu v epizodě 37, jestli vás čeká redesign webu, určitě epizodu doporučuji.

No a přidám vám sem i před a po, abyste měli představu, co se změnilo. Nicméně ta velmi zásadní změna proběhla v backendu, kde se nám zásadně ulehčila a zjednodušila práce na obsahu.

Celkově ale redesign proběhl dobře, nespadla nám návštěvnost, udrželi jsme si pozice a hlavně máme postavenou platformu, na které můžeme spouštět další portály (jako například nedávno spuštěný portál 5fin.cz). Pro mě je zásadní, že už dále nejsem „technický kontakt“ webu a když se něco podělá nebo je potřeba něco předělat, mám komu napsat a nemusím to hledat na stackoverflow.com.

Cíl v 5nej.cz

V 5nejku mám za cíl udělat z portálu více obecný srovnávač služeb, jako jsou třeba srovnejto.cz nebo uspory.cz. Co se týká obratu, návštěvnosti a obsahu, tak bych byl spokojený s nějakým 10-20% růstem / zachováním současného stavu.

SvětFitness.cz fitness magazín a srovnávací portál

SvetFitness.cz jsem koupil dva roky zpět a za tu dobu se mi podařilo vybudovat spolehlivý tým lidí, kteří se starají o day to day administrativu a já se soustřeďuji na technické vychytávky a směřování portálu. SF není postavený na WordPressu ale na čistém kódu / PHP, to nám dává poměrně velkou variabilitu toho, co všechno jde udělat a vytvořit. Co tím myslím je například 1:1 přeložení SK variatny webu, který běží na svetfitness.sk.

Tento rok jsme přidávali hodně nových srovnání a recenzí, protože pro mě je to stále „money“ obsah, který má potenciál v lednu vydělat nějaké dodatečné peníze (v lednu nám začíná sezóna). Na co jsme se dále soustředili je příprava webu na expanzi do dalších zemí (co jsme si právě vyzkoušeli na SK variantě). V tomto ohledu jsme v uplynulém roce doladili hlavně automatické generování náhledových obrázků, kdy si v adminu zadáme texty, nahrajeme základní obrázek a barvu a náhledový obrázek se nám při aktualizaci vygeneruje.

Generování náhledového obrázku

Další důležitá funkce pro expanzi je možnost vložení Hreflangů do jednotlivých článků na různých lokálních doménách. Můžeme je buď přidávat ručně a nebo developer je vygeneruje automaticky při otevření nové země.

No a asi ta úplně nejdůležitější funkce je přidání článku / recenze / produktu z administrace českého webu, kde máme napojené Deepl API a automaticky se nám to přeloží do jednotlivých zemí, přeloží se alt texty u obrázků, vytvoří se automaticky vnitřní prolinkování, hreflangy a lokalizuje text na náhledovým obrázku.

Cíle na Svět Fitness

Protože SK varianta se nám poměrně hezky v SERPu chytá, rozhodl jsem se, že v lednu 2023 chci najednou otevřít 10 zemí, tak vám tady třeba za rok napíšu, jak to dopadlo 🙂

Co se týká českého webu, chtěl bych aby se z portálu stala naprostá jednička, co se obsahu o fitness týká. Pořád přemýšlím nad tím, jestli z portálu udělat PPC platformu na srovnávání produktů (jako je Favi, Glami, Srovname, atp…) nebo ne. Zatím mi přijde, že je s tím moc práce nechce se mi do toho. Takže o tom asi budu tento rok zase jen přemýšlet.

Na SF portále pracuje kolega Mirek, který teď nově sedává semnou v brněnské kanceláři a tímto mu chci poděkovat za tvrdou práci, kterou pro web dělá! Taky bych chtěl poděkovat developerovi Alešovi, který je tak trochu magič, co se tvorby webu a funkcí týká. Líbí se mi jeho přístup, že nic není nemožné, což doceňuji, protože mám bujnou fantazii 😀 V neposlední řadě chci poděkovat všem copywriterům, kteří se podílejí na obsahu portálu.

Děkovačka

Děkovačka oslavila tento rok v srpnu 1. rok své existence. V Děkovačce se soustředím hlavně na registrace nových e-shopů, které jsou zásadní pro růst celé sítě. Ke konci roku máme 64 zapojených e-shopů v české síti a s 9 zapojených e-shopů na Slovensku.

Celkově čísla nejsou vůbec špatná. Přivedli jsme e-shopům v síti 32 500 potenciálních zákazníků, kteří si nechali poslat na svůj e-mail alespoň jeden ze slevových kuponů. Průměrný konverzní poměr byl v půlce roku 10 %, myslím si ale, že reálně je nižší, proto objednávek mohly být vyšší stovky až tisíce.

Protože Děkovačka je pořád ve fázi pokusů a omylů, tak tento rok jsme se soustředili hlavně na vývoj a obchod. Ono v této fázi firmy se stejně nemá cenu soustředit na cokoliv jiného. Z vývoje bych chtěl vypíchnout hlavně dodělání propojení na SmartEmailing, díky kterému si e-shopaři mohou vytvořit automatickou sekvenci na potenciální zákazníky, získané díky Děkovačce.

Dalším velkým a důležitým technickým pokrokem je kreditový systém. Dříve se do Děkovačky mohly zapojit pouze e-shopy, které měly affiliate program, protože tam je poměrně jasná monetizace pro Děkovačku (za každou přivedenou objednávku provize z celkové ceny objednávky). Nyní se může zapojit naprosto jakýkoliv e-shop, nabije si kredit a může Děkovačku využívat.

Cíl pro tento rok je získat do české sítě alespoň 150 dodatečných e-shopů a do sk sítě alespoň 50 nových e-shopů. V Q1 bych rád dokončil napojení na Shoptet, které mi pomůže dostat se k velkému množství nových potenciálních klientů.

Kromě zmíněných lidí, kterým děkuji u jednotlivých projektů, bych rád poděkoval i Zdenkovi Matuškovi a Vaškovi Bryndovi, kteří na všechny mé projekty dělají linkbuilding. Díky chlapi, bez vás by to nešlo!

Soukromý život

Předchozí covidové roky pro mě i mou rodinu byli nejhoršími roky vůbec. (rozepisovat se o tom veřejně nebudu).

Každopádně jsem měl už několik let cíl koupit chatu v horách, na kterou bych se mohl uklidit z rušného města a kde bych mohl trávit čas i s celou rodinou. Hledal jsem takovou chatu asi 3 roky a měl jsem seznam několika důležitých parametrů, které musí splňovat. Mezi tyto parametry patří například:

  • Maximální vzdálenost od domova 90 minut.
  • Dostatečně velká pro 10 lidí.
  • Nesmí být uprostřed chatové osady obklopena dalšími chatami.
  • Musí tam být vyřešená voda, elektrika a odpad.
  • Musí být příjezdová cesta až k chatě ve vlastnictví obce nebo státu.
  • Musí být v horách nebo alespoň v nadmořské výšce nad 500 m.n.m.
  • Nesmí být úplně před rekonstrukcí. (protože jsem měl určitý rozpočet)
  • Cena do 4 mio korun.

Mimochodem doporučuji si vždy udělat objektivní seznam parametrů před nákupem jakékoliv nemovitosti.

No a v lednu přesně na mé narozeniny jsem se na takovou chatu šel podívat a o 3 měsíce později jsem ji koupil. Přidávám i fotku těsně po koupi.

Chata

Jaro a léto bylo hodně ve znamení chataření a hlavně drobných rekonstrukcí, protože přece jen byl potřeba udělat update vybavení, podlah, kuchyně, atp…

Pro představu sem přidám fotku pracovního místa před a po.

Cestování

Naprosto jsme si tento rok zamilovali Kanárské ostrovy a konkrétně Las Palmas (hlavní město) de Gran Canaria. Nakonec se nám tam povedlo být dvakrát na celý měsíc a to konkrétně na Březen a Září/Říjen. Pokaždé jsem tam letěl s přítelkyní, která stejně jako já pracuje online a tím pádem, jsme tam mohli být delší čas. V Březnu jsem tam navíc byli s Ondrou Martinkem a jeho rodinou, s Karlem Fillnerem a dalšími čechoslováky. Na podzim pak s bratrem od Malgi a jeho přítelkyní.

Kanárské ostrovy jsou perfektní tím, že nám to tam lítá levně z Vídně, let trvá „jen“ 5 hodin, Kanáry jsou součástí Španělska, takže nám tam normálně v rámci EU funguje simka, nepotřebujeme víza ani žádná povolení / očkování, je tam relativně rozumná cena jídla a ubytování, mají super rychlý internet, je tam bezpečno, ale pořád je to docela exotika, protože Kanáry jsou svou polohou na úrovni Maroka.

Mnohem raději takto pomalu cestujeme, než abychom lítali někam na týden (i když to má taky své výhody). Rádi si v destinaci najdeme „naši“ restauraci, náš coworking, naše fitko a naše kavárničky. Cestujeme tak, že si nebereme volno z práce ale pracujeme v dané destinaci a žijeme vlastně velmi podobně jako bychom žili v Česku (akorát do práce chodíme po pláži 🙂 )

Ja a Malgi

Tento rok jsem se ještě podíval na několik dní do Chorvatska a před Vánoci jsme se byli „ohřát“ v Římě (ohřát dávám do úvozovek, protože jsme asi chytli nejstudenější týden v roce 😀 ). V Římě jsem viděl Koloseum, čímž jsem viděl 3. ze 7 divů světa (chci je vidět všechny na vlastní oči do 40. roku života).

Pro rok 2023 máme už letenky opět na Kanáry a budeme tam opět na celý Březen!

Investice

Na jaře jsem se zbavil veškerého krypta, které jsem držel od konce roku 2017 (a postupně přikupoval 2018 a 2019). Nakonec jsem udělal z investice nějakých 500 %, což je naprosto krásné zhodnocení a když bych nebyl býval nenažranej, tak jsem mohl mít 1300 % (poučení pro příští bull market). To co jsem teď napsal se trochu vylučuje s další větou ale já jsem srdcem tak trochu gambler 😀 .

V investování se řídím pravidlem, které jsem četl tuším v knize Cashflow Kvadrant, a které říká pokud tvé volné prostředky jsou pod 100 000 dolarů, investuj so sebe a svých firem. Většinu peněz jsem proto tento rok investoval do svých firem, do své rodiny, do mé psychické pohody (viz chata) a k tomu jsem si poplatil nějaké dluhy.

Tento rok se neobešel bez nějakých spekulací a proto jsem koupil domény BTC.cz a BTC.sk, které bych rád s nějakým pěkným zhodnocením prodal.

Bez alkoholu a zdravě

Už delší dobu jsem přemýšlel nad tím, že alkohol mi nedává takový potěšení jako mi dával dříve. Když se napiju, tak to mám tak, že většinou hodina a půl euforie je vykoupená dvoudenní kocovinou a zhruba týdenní poruchou pozornosti, motivace a vůle. Navíc po poslechu podcastu o alkoholu od Huberman Lab (podcast velmi doporučuji!), jsem se rozhodl dát si suchý rok s opcí na celý život. Ne že bych byl nějaký extra kalič ale u mě většinou fungují úplné zákazy. TIP: Když si dáváte nějaké předsevzetí nebo závazek, dejte si ho na kratší období, jednodušeji se dodržuje. Proto si dávám zatím suchý rok, ačkoliv bych chtěl skončit s alkoholem úplně.

V době psaní článku jsem v nějakým 4. měsíci bez pití a aktuálně po střízlivém silvestru a není to vůbec špatný 🙂

Kromě suchého roku jsem začal zhruba stejného data na sobě pracovat ve fitku. Aktuálně chodím minimálně 4x týdně do posilovny a alespoň 2x týdně do sauny. Díky nepití alkoholu nemám takové výkyvy v síle, motivaci a stravě. Samotný posun ve fitku je strašně motivující.

Zdravě se snažím jíst delší dobu a docela se mi to daří. Jedu low-carb stravu a teď jsem začal suplementovat protein, pro splnění gramů proteinu na hmotnost. Každý den chodím pěšky do práce, což je krásná 40 minutová procházka.

Mým cílem je vydržet sportovat ideálně už navždy 🙂 a konečně jednou za život se pořádně nabušit.

Minivyhoření

Každý rok na jaře mám minivyhoření, kdy je pro mě fyzicky nemožné otevřít notebook a začít psát například e-mail. Tyto minivyhoření přicházejí, když se začne oteplovat a trvají až do léta. Podle nějakého sebestudia bych řekl, že se jedná o nějaký druh sezónních depresí. Vždy jsem se snažil i přes toto vyhoření pracovat ale často se mi to jen zhoršilo a moje nechuť k práci se prodloužila na léto. Poslední asi dva roky jsem si prostě dával volno a nepracoval jsem.

V roce 2023 bych se chtěl natolik optimalizovat pomocí stravy, cvičení a lepšího plánování tak, abych vůbec minivyhoření neměl. Tak třeba v příštím reportu poreferuji, jak se mi to povedlo nebo nepovedlo.

Vzdělání

Mám moc rád podcasty, které poslouchám když jedu v autě nebo ráno, když jdu do práce. Navíc poslouchám audioknihy na Audible.

Tady jsou mé nejposlouchanější podcasty podle Spotify:

Spotify top podcasty

Na podzim jsem se přidal do vedené master mind skupiny vedené Master Mind Klubem. Zatím jsme měli dva master mindy a jsem nadšený. Jestli se mi to osvědčilo nebo ne, přinesu asi až v dalším reportu.

Cíle pro 2023

Tento rok bych chtěl více číst knihy a ne jen poslouchat, jako tomu bylo v 2022. Takže to je asi jedno z předsevzetí, které mám. Jednotlivé pracovní cíle jsem vypsal u každého projektu. Osobní cíle jsou potom zdravě jíst, stále cvičit a rozvíjet se v tom. Neustále se vzdělávat a rozšiřovat obzory.

Celkově ale vždy si přeji a cílím jen na jednu věc a to je být šťastný.

Doufám, že se vám moje shrnutí líbilo, dejte mi klidně vědět do komentářů 🙂

Tady jsou další reporty kamarádů a známých z oboru:

4 komentáře u „Bilancování 2022“

Napsat komentář