Bilancování 2023

Rok se s rokem sešel a tak je čas na další bilancování.

V rámci mastermindu ScaleupBoard jsme dělali plánování budoucího roku a shrnutí toho minulého a opět jsem si potvrdil, jak skvělý nástroj bilancování je. Při psaní tohoto článku se dívám do svého bilancování z minulého roku a není tak špatný poměr toho, co se splnilo a co ne. Ale pojďme to vzít pěkně popořadě.

Pracovní bilancování

Na úvod bych chtěl napsat, že pro mě rok 2023 byl z pracovního hlediska náročný. Někdy v březnu mi naběhlo vyhoření (nevím jestli to bylo vyhoření jako takové ale velká únava či nechuť cokoliv dělat), se kterým jsem se potýkal až v podstatě do října. Takže velkou část roku jsem běžel na „autopilota“ a bylo to na mých projektech znát.

O to víc bych tuto část článku věnoval lidem kolem sebe, kteří převzali na sebe odpovědnost a táhli projekty dál, když já jsem nemohl. Mé velké díky patří Ondrovi Martinkovi a Ole Tomsové za AffilBox. Jardovi Pajskrovi a Sabině Hurťákové za 5nej.cz a 5fin.cz a Mirkovi Dvořákovi za Svět Fitness. Dále bych chtěl poděkovat Radkovi a Filipovi z FIRA media, kteří šlapou do vývoje Děkovačky a bez kterých by ten projekt nemohl existovat. Bez váš všech by to nešlo, díky!

O vyhoření jsme si mimo jiné povídali i na PartnerBox podcastu:

AffilBox

Tento rok byl v AffilBoxu ve znamení velkých změn. Mezi ty největší patří určitě přidání nové „licence“ NETWORK. Je to vlastně takové propojení AffilBoxu a PartnerBoxu. AffilBox je pořád nabízen jako samostatná licence za pevnou částku ale pokud inzerent chce mít přístup do naší databáze affiliate partnerů, pak se k základní ceně přidá i provize z obratu, který partneři vygenerují. Jsme tedy teď schopní našim klientům dodat top softwarové řešení ale i databázi partnerů, kteří jsou schopní začít propagovat.

Další velkou novinkou je úplné zrušení licence BASIC, která zbytečně přinášela chaos do ceníku a do našich rozhodovacích procesů, kterou funkci dáme do jaké licence. Nyní tedy existují verze PRO aneb to nejlepší co máme se všemi funkcemi. (kdyby to bylo auto, tak to můžeme nazvat AffilBox v plné palbě 🙂 ) + verze NETWORK o které jsem psal výše.

Za třetí velmi významnou změnu považuji přidání one click registrace z PartnerBoxu do AffilBoxu. Nyní v PartnerBoxu mají naši partneři dostupný katalog affiliate programů a na jeden klik se mohou registrovat do affiliate programu daného inzerenta. PartnerBox je tak ultimátní nástěnka, kde partneři mají přehled o všem co se v jejich affiliate programech děje. Pokud ještě nejste v PartnerBoxu registrovaní, vysoce doporučuji tak udělat. PS: najdete v něm také heslo k tajné epizodě PartnerBox podcastu o Chiang Mai SEO konferenci.

No ale co by byl AffilBox, potažmo jakákoliv affiliate platforma bez affiliate partnerů. Proto bych zde chtěl za všechny z týmu AffilBoxu poděkovat affiliate partnerům za to, že propagují inzerenty na AffilBoxech a dále tvoří pro naše inzerenty důležitý marketingový kanál. Poděkovat bych chtěl i inzerentům, že důvěřují naší platformě a provozují své affiliate programy právě s námi.

Určitě bude i bilanční epizoda podcastu, kterou ale v době psaní nemám a tak ji sem přidám později.

Děkovačka

V Děkovačce se udělalo práce jako nikdy předtím. Splnil jsem si cíl z minulého roku a to mít 150 e-shopů zapojených v CZ Děkovačce a 50 v SK. Ten poměr je malinko jiný 168 v CZ a 37 v SK ale celkem je to víc, než 200 a to byl můj cíl. Pro tento rok cíl bude malinko jiný a už zaměřený na obrat a ne na počet e-shopů, protože i v Děkovačce platí paretův princip a 20% e-shopů tvoří 80% obratu. Budeme se tedy zaměřovat spíše na střední a větší oborové e-shopy, které přinesou přidanou hodnotu všem našim klientům a zároveň to bude maximální přínos i pro ně.

Trochu čísel z Děkovačky:

  • Tento rok jsme našim klientům přivedli celkem 98 853 e-mailových adres, což je růst oproti minulému roku o 120 %.
  • Obrat je minulý rok větší oproti roku 2022 o 273 % ale jak se tak říká „z nuly se roste dobře“ 🙂

Nicméně to opakovaně ukazuje, že o tuto službu je zájem a byznys model se potvrdil. Nyní je na řadě škálování.

S Děkovačkou jsme se zúčastnili tento rok dvou konferencí a to konkrétně Czech Online Expo, kde jsem měl přednášku spolu s Jirkou Svobodou na případovou studii z Děkovačky.

A brněnský Ecommerce day, kde jsme měli i stánek i přednášku.

Na obě konference jdeme i tento rok, jak s Děkovačkou, tak s AffilBoxem.

S Děkovačkou mám velké cíle a velké plány na rok 2024 ale zatím si je nechám pro sebe 🙂

5nej.cz

Začneme tou horší novinkou a to je fakt, že koncem roku 2022 bylo 5nej.cz zasaženo jedním z Google updatů. Celý Leden / Únor / Březen jsem tak strávil znova nad SEO analýzami a zjišťováním co teda dělají jiní lépe, než my. Udělali jsme spolu s Jardou několik velkých změn a v dubnu jsme se vrátili na stejné pozice jako předtím a dokonce duben byl nejsilnějším měsícem vůbec na 5nejku (tedy to platilo až do září 2023, kdy jsme znovu překonali rekord 🙂 ). Ačkoliv návštěvnost je níže, než předchozí rok (po dubnu opět spadla), tak peněžně jsme na tom lépe a to i díky přidání Adsense do monetizačních možností pro 5nejko.

No a minulá zima pro mě byla velkým wake up callem, protože jsem si uvědomil, že moje affiliate podnikání je závislé na jedné nadnárodní firmě ve které se aktuálně dějí velké změny a SERP je podle mého názoru iracionální. S tímto faktem se dá vypořádat několika způsoby:

1) Začít řešit jiné zdroje návštěvnosti pro projekt (mailing, youtube, sociální sítě, placená návštěvnost).

2) Začít řešit jiné zdroje monetizace (reklamy, prodej odkazů a článků, vlastní fyzický nebo virtuální produkt).

3) Rozšíření obsahu i do jiných nik a získat tak větší možnosti propagace.

Protože se ale snažím soustředit na Děkovačku a na AffilBox, tak pro mě další investovaný čas do 5nej už nedává smysl a rozhodl jsem se ho prodat. (co si budem, taky bych chtěl vidět nějaký peníze po 6 letech budování projektu a reinvestování 🙂 ). Více jsem se o prodeji rozepsal zde.

Abych ale odpověděl na otázku, kterou si klade spousta affiláků, zdali mají obsahové weby dále budoucnost? Za mě ano. Pořád jsem nenarazil na lepší byznys, který by přinášel lepší zisk vs. vložený čas.

Navíc pokud se blíží nějaká SEO apokalypsa, tak se určitě nestane během následujících 5 let. Čím to mám podložené? Naprosto ničím ale velké změny ve velkých firmách se nedějí ze dne na den a organické výsledky mají v SERPu stále své místo. A pokud přijde SEO apokalypsa tak holt se musíme naučit jak získávat návštěvnost jinde. Není to náhodou ale princip jakéhokoliv podnikání? Neustále se zlepšovat a přizpůsobovat podmínkám trhu?

Domnívám se ale, že se mění chování spotřebitelů, kteří hodně preferují video obsah nad textem. Platí to pro všechny lidi? Ne. Musí se s tím do budoucna počítat a připravit se na to? Ano.

Co nám ukázal SERP a o čem jsme mluvili i v podcastu o Google updatech je fakt, že Google preferuje ecommerce projekty a projekty, které něco prodávají před čistě obsahovými weby. Proč? Protože tyto projekty jsou pro Google důvěryhodné. Splňují jejich požadavky na EEAT. Více ale si můžete poslechnout ve zmiňovaném podcastu.

Svět Fitness

Ve SvetFitness.cz je to podobná písnička jako v 5nejku, dostali jsme hit, udělali jsme změny a jsme zpátky. Na tomto projektu vidím ještě dost práce, aby to vydělávalo alespoň tolik jako 5nejko a mělo jej smysl prodat, ale tuším, že dřív nebo později ho čeká stejný osud.

No a nebo když teď všichni prodávají projekty kvůli budoucí nejistotě, není správný čas je nakupovat? 🙂

Scaleup Board

Jsem velmi vděčný za placený mastermind scaleupboard.com. Jsem ve skupině podnikatelů, kde sdílíme naše zkušenosti, tipy, fuckupy a pomáháme si být lepší. Mnoho velkých překážek a problémů jsem díky mastermindu minulý rok vyřešil a těším se na další pokračování.

Soukromé bilancování

Jak jsem psal úplně na začátku článku, tak jsem se tento rok potýkal s delším vyhořením ale mělo to i své světlé chvilky!

Cestování

Tento rok jsme s Malgi byli celkem 2x na delších nomádských cestách a to naše oblíbené Kanáry a koncem roku Thajsko. Tyto změny prostředí a úniky před rutinou jsou pro mě jeden z důvodů proč podnikám. Online podnikání mi dává tuto svobodu a jsem za to nesmírně vděčný.

Kanáry

Kanáry jsou láska, minulý rok jsme opět byli na Gran Canarii (Las Palmas), kde se k nám přidal i kolega z AffilBoxu Ondra Martinek a konkurentokamarád z Testado.cz Petr Šedivý s rodinami. O tom jak jsou Kanáry skvělou destinací jsem se rozepsal v bilancování roku 2022.

Na poslední část naší dvouměsíční cesty jsme přelétli na Tenerife, kde jsem se zúčastnil offline setkání Scaleup Boardu.

Thajsko

Konečně jsme se vrátili do Asie po dlouhých covid letech (naposledy jsme byli na Bali před covidem) a stálo to za to. Byli jsme ve městě Chiang Mai, které naprosto doporučuji. Je tam bezpečno, jídlo je skvělé, ubytování rozumně drahé ale hlavně je tam skvělá komunita nomádů z celého světa. Je to také neoficiálně oficiální centrum SEO machrů.

V Thajsku jsem si strašně odpočal, znovu připomněl proč to všechno dělám a dostal se do pracovního režimu. Udělal jsem tam spoustu práce a ty dva měsíce byly nabité novou energií a vášní zase dobývat svět.

Chiang Mai SEO

Na poslední chvíli jsem získal lístky na konferenci Chiang Mai SEO. Lístky na tuto konferenci bývají obvykle naprosto vyprodané ale podařilo se mi přes kamaráda sehnat lístek (díky Ondro 🙂 ). Jak bylo na konferenci se můžete dozvědět v podcastu, odkaz výše v textu, nebudu se tady více o ní rozepisovat ale rozhodně mě navnadila na to začít zase myslet v byznyse na jiné větší trhy.

Tento rok nás v podstatě žádné cestování nečeká. Je potřeba si dát někdy pauzu, navíc chystáme velkou rekonstrukci chaty, kde si chceme vytvořit druhý domov v jakémkoliv ročním období.

Neřesti

V říjnu 2022 jsem přestal pít alkohol a můžu hrdě prohlásit, že abstinenci stále držím a plánuji v tom dále pokračovat. Přináší mi to mnoho benefitů a po roce a něco mě vlastně ani nenapadne, že bych se měl napít. Ty zvyky jsou pryč.

Další neřestí se kterou úspěšně bojuji jsou vodní dýmky. Vodní dýmky byly vždycky mou neřestí of choice a měl jsem vždy rád atmosféru dýmkárem, kde se mi dobře pracovalo. Nicméně už mi to hodně lezlo do zdraví a i do peněz, rozhodl jsem se proto skoncovat i s dýmkami. V době psaní článku jsem už 3 měsíce čistej a doufám, že to bude pokračovat.

Kofein je jedna z posledních věcí, co mě nějak negativně ovlivňovala. Mám rád chuť kávy napříč celým dnem, problémem však bylo to, že množství kofeinu mě po obědě často rozhodilo tak, že jsem se nemohl soustředit a cítil jsem úzkost nebo vztek bez jasné příčiny. Proto jsem se rozhodl skoncovat i s kofeinem v podobě kávy a přesedlal na bezkofeinovou kávu. Naopak jsem si oblíbil zelený čaj a moji stálici Matéčko, které mi tento stav nezpůsobují. Tento zvyk také držím asi 4 měsíce. Zjistil jsem ale, že mi to značně pomohlo zejména ve dnech, kdy se nevyspím dobře. Dříve jsem jako první ráno šáhnul po kávě a kolem 2-3 odpoledne jsem byl nepoužitelný. Teď když to vydržím bez kofeinu, tak se naopak kolem oběda proberu a funguju skoro na 100 % celý zbytek dne.

Kromě likvidování neřestí jsem i pravidelně v průběhu celého roku cvičil, nicméně díky mému zlozvyku přejídání, to spíše nejde vidět :-D. Celý rok jsem také přidal do ranní sprchy ledové otužování, které už je ranní rutinou.

Zlozvyk přejídání bude další, který chci překonat v roce 2024.

Cíle pro 2024

Mám nějaké pracovní cíle, které jsou stanovené pro každý projekt, nicméně ty tady vypisovat nebudu, protože vám stejně moc neřeknou. V osobním životě mám jeden hlavní cíl, který se opakuje každý rok a to je být šťastný.

Další zajímavé souhrny roku:

Ondřej Martinek

Lukáš Konečný

Mário Roženský

Zdeněk Matuška

Jaroslav Pajskr

Štefan Polgári

Gransy

Jan Ptáček

Zdeněk Dvořák

Patrik Pilous

2 komentáře u „Bilancování 2023“

  1. Wow, 5 mega je slušná cena za web, který má na Google indexovaných 800 článků (no offence). Když jsem to viděl, měl jsem trošku nutkání zkusit něco podobného a litoval jsem, že jsem kdysi prodal recenzezdarma.cz.
    Ale samozřejmě ta cena dává podle čísel smysl, tak doufám, že se najde někdo, kdo to vezme a uvidí v tom smysl. Přeju hodně štěstí s prodejem 🙂

    Odpovědět
    • Díky Radku! Nejseš ty náhodou SEOPizza? 🙂 Sledoval jsem dost tvůj blog, když jsi ještě psával. Ono to není vidět ale redesign webu byl za mega, linkbuilding tam byl dělaný za více, než mega. Ona v tom ta práce je!

      Odpovědět

Napsat komentář